Rekenen met Cijferstorm en Rekenduo
Share
Topscore in Dragons' Den: alle investeerders vallen voor educatief rekenspel van Hans de Zeeuw
De investeerders uit Dragons’ Den hebben honderdduizenden euro’s over om onderdeel te worden van een groeiende onderneming. Geld verdienen is doorgaans de belangrijkste reden. Toch zagen we dit seizoen dat de vermogende topondernemers ook vaak aanslaan op initiatieven die iets bijdragen aan de maatschappij. De rekenkaartspellen van Hans de Zeeuw zijn daar een voorbeeld van. Mede door de gezamenlijke investering van alle vijf (!) de dragons liggen de educatieve spellen van De Zeeuw komend najaar in de winkel.
Van onze redactie 19 april 2021
Hans de Zeeuw kreeg na zijn pitch in Dragons' Den 100.000 euro toegezegd om zijn spellen verder te ontwikkelen.
In de eerste aflevering van het derde seizoen van Dragons’ Den was te zien hoe rekendocent De Zeeuw indruk maakte met zijn pitch over het spel genaamd Cijferstorm. Pieter Schoen, Nikkie Plessen, Shawn Harris, Won Yip en Michel Perridon: ze stonden stuk voor stuk te springen. ,,We hebben een neus voor bevlogen mensen en mogelijke goede businessinitiatieven”, zegt Perridon daarover. ,,Bij dit rekenspel raakte ik meteen enthousiast. Ik was het ook helemaal eens met de stelling van De Zeeuw dat we een ondernemersland zijn en we goed moeten kunnen rekenen. Nou, dan kun je wat mij betreft niet vroeg genoeg beginnen. Het is mooi dat we op deze manier kunnen bijdragen om rekenachterstanden weg te werken en dat kinderen spelenderwijs hun rekenniveau kunnen verbeteren.”
Ook Nikkie Plessen was direct enthousiast over Cijferstorm. ,,Iedereen zou thuis zo’n rekenspel moeten hebben. Mijn kinderen vinden het geweldig. Een fysiek spel is veel leerzamer dan zo’n computergame.”
Lees ook: Derde seizoen Dragons' Den: de succesverhalen van 2021
"Bij de lancering van het spel zullen we 10.000 spellen doneren aan gezinnen met een klein budget"
Jeroen Nugteren, Identity Games
De Zeeuw kreeg in Dragons' Den 100.000 euro toegezegd, hij hoeft daarvoor geen aandelen af te staan en er wordt ook nog eens een stichting opgezet om het rekenprobleem onder Nederlandse kinderen het hoofd te kunnen bieden.
Coronacrisis heeft het rekenniveau van kinderen nog verder doen dalen
De bevlogen deelnemer is al langer actief in het spelenderwijs vergroten van rekenvaardigheid en richtte daar dan ook het bedrijf Rekenteam voor op. Als docent ziet hij dat veel kinderen geen idee hebben van rekeneenheden, afstanden en inhoud. ,,We staan inmiddels op de 26e plaats op de OESO-ranglijst rekenen. Dat is maar liefst elf plaatsen lager dan in 2015. In 1998 stonden we nog vijfde! Daar komt nog eens bij dat de afgelopen tijd door de coronacrisis het rekenniveau nog verder is gedaald, omdat scholen een behoorlijke periode dicht waren.”
Lees ook: Champagne op kantoor Nikkie Plessen: Dragons' Den-deal met vitamineleverancier Viteezy
,,Spelenderwijs steken kinderen sneller iets op”, verzekert De Zeeuw. ,,Bovendien krijgen kinderen daarmee meer zelfvertrouwen. Vandaar dit initiatief voor Cijferstorm, waarbij de spelers hun uitgedeelde getallenkaarten moeten combineren om tot een bepaalde uitkomst te komen. Het is te spelen in verschillende moeilijkheidsniveaus. Het is mooi dat ik mijn verhaal over dit spel heb kunnen doen ten overstaan van de dragons en dat ze allemaal enthousiast waren.”
Dragons' Den-investeerders doen beroep op spellenbedrijf Identity Games
Voor de productie en verdere ontwikkeling van een hele reeks spellen hebben de dragons inmiddels aangeklopt bij spellenbedrijf Identity Games, dat een trackrecord heeft op het gebied van educatieve spellen. ,,Het sluit mooi aan bij onze visie en ambitie om via een creatief spelaanbod te zorgen voor educatie en plezier. We gaan nu samen direct aan de slag om Cijferstorm verder te ontwikkelen en te finetunen", aldus De Zeeuw
Lees ook: Investeerders Dragons' Den ingepakt met thee van eigen bodem
Het doel is om binnen drie jaar een half miljoen kinderen kennis te laten maken met de verschillende rekenspellen. ,,Om zoveel mogelijk gezinnen te bereiken, streven we ernaar de spellen voor een zeer lage prijs via Kruidvat te verkopen”, zegt Jeroen Nugteren van Identity Games. ,,Denk qua prijs aan 3 euro. Daarnaast zullen we bij de lancering 10.000 spellen doneren aan gezinnen met een klein budget.”
Tekst gaat verder onder de teamfoto van Dragons' Den. Foto: Annemieke v/d Togt
In Dragons’ Den krijgen startups en scale-ups die op zoek zijn naar een investeerder, de kans hun bedrijf te pitchen aan vijf succesvolle zakenmensen. Michel Perridon, Nikkie Plessen, Won Yip, Shawn Harris en Pieter Schoen zijn samen goed voor zo’n 1 miljard euro en investeren met eigen geld in bedrijven die zich in het tv-programma presenteren.
De afleveringen van Dragons’ Den zijn terug te kijken NPO Start. Hier vind je een overzicht van de Dragons' Den-deelnemers van het seizoen 2021.